Drodzy Mieszkańcy Głogoczowa,
po moich ostatnich postach Konsultacje społeczne Planu Zagospodarowania dla Głogoczowa i Konsultacje MPZP – ważne informacje i moja refleksja-przykra sporo zaczęło się dziać w temacie ale zwracacie mi uwagę, że potrzebujecie jasnej, klarownej informacji co macie teraz robić w związku z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego, bo niektóre informacje jakie otrzymujecie Państwo z Gminy są nie do końca spójne z tym co podaje Starostwo.
Ja również mam refleksję, że informacje podane mi przez pełniącego obowiązki naczelnika Wydziału Gospodarki Przestrzennej Urzędu Miasta Myślenice, Wojciecha Spyrkę mijają się z rzeczywistością np. procedura odrolnienia o której do mnie mówił w trakcie konsultacji społecznych, jest całkiem inną procedurą niż ta do której rozpoczęcia przez mieszkańców Głogoczowa i Jawornika zachęcał Burmistrz, czyli zmiany klasyfikacji gleboznawczej gruntów rolnych.
Jak zwykle, postaram się do sprawy podejść merytorycznie. Pisałam te informacje na podstawie informacji jaka jest udzielana stronom przez Starostwo Powiatowe w Myślenicach. Korzystałam także z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 września 2012 roku ws. gleboznawczej klasyfikacji gruntów oraz z publikacji z roku 2020 dystrybuowanej przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi pt. Szczegółowe zasady przeprowadzania gleboznawczej klasyfikacji gruntów.
CZAS TRWANIA PROCEDURY
Procedura ustalenia gleboznawczej klasyfikacji gruntów w powiecie myślenickim może trwać nawet 3 – 6 miesięcy. Co się składa na tak długi czas?
Duża liczba złożonych wniosków z Głogoczowa.
Weryfikacja złożonego wniosku, w tym rozpatrzenie wniosku o upoważnienie klasyfikatora, trwa około miesiąc. Czas jaki opracowanie zajmie klasyfikatorowi zależy od jego dostępności czasowej, ale z uwagi na obecne duże zainteresowanie może być trudno. Klasyfikatora też trzymają pewne terminy np. 7 dni przed czynnościami zawiadamia właściciela. Następnie jedzie w teren, bada próbki, przygotowuje projekt. Z uwagi na ostrożność często klasyfikatorzy wysyłają jeszcze próbki do laboratorium do Rzeszowa – tam trwa to ponad miesiąc. Opracowanie projektu trwa u klasyfikatora min 3 miesiące. Potem, operat wpływa do starostwa i do tygodnia jest weryfikowany. Następnie, trzeba odczekać 14 dni od daty otrzymania przez właściciela gruntu zawiadomienia o możliwości zapoznania się z dokumentacją. Po upływie tego terminu wydawana jest decyzja.
UWAGA! Jeżeli do złożonego operatu będą jakiekolwiek wątpliwości to wtedy starostwo zleca niezależnemu klasyfikatorowi wykonanie czynności na gruncie – co znów wydłuża procedurę o ok 4 miesiące.
Jeśli mieszkaniec odwoła się od decyzji, to zostaje przekazywana ona do organu wyższej instancji – Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Geodezyjnego i Kartograficznego, który ją rozpatruje. Standardowo to jest ok 1-2 miesięcy.
CO TO JEST GLEBOZNAWCZA KLASYFIKACJA GRUNTÓW?
Gleboznawcza klasyfikacja gruntów to podział gleb na klasy bonitacyjne ze względu
na ich jakość produkcyjną ustaloną na podstawie cech genetycznych gleb.
Gleboznawcza klasyfikacja gruntów jest wykonywana na podstawie badań terenowych i opiera się na eksperckiej ocenie przez klasyfikatora cech gleby, które wskazują na jej żyzność i urodzajność. Taka ocena polega na:
- rozpatrywaniu zależności pomiędzy właściwościami gleby,
- jej położeniem w rzeźbie terenu,
- warunkami wodnymi,
- szkieletowością,
- kamienistością czy
- strukturą gleby a
- urodzajnością
i zmierza do ustalenia, która gleba jest lepsza, a która gorsza pod względem na przykład możliwości uprawy roślin o najwyższych wymaganiach, tj. pszenicy, buraków cukrowych i rzepaku. W ocenie tej należy również uwzględnić informacje wynikające z przynależności gleby do określonego typu, podtypu czy gatunku. Ocena gleb decyduje o klasie bonitacyjnej gruntu.
Jak widać ocena cech gleby nie jest prostą procedurą. Należy też pamiętać, że Minister Rolnictwa stoi na stanowisku, iż czynności klasyfikacyjne, które były przeprowadzone w latach 70-tych są prawidłowe. Gleba zmienia się na przestrzeni nawet kilkuset lat i niemożliwe jest aby drastycznie od tego czasu obniżyła się jej klasa.
Złożenie wniosku o klasyfikację gruntów nie oznacza automatycznie zmiany – przy badaniach może się okazać, że gleba nie zmieniła swoich właściwości i jej klasa bonitacyjna zostanie potwierdzona.
WNIOSEK O KLASYFIKACJĘ GRUNTÓW
Klasyfikację przeprowadza starosta m.in. na wniosek właściciela gruntów podlegających klasyfikacji .
Aby rozpocząć procedurę zmiany klasyfikacji gleboznawczej gruntów wystarczy:
1. ZŁOŻYĆ PROSTY WNIOSEK do starosty i
2. UIŚCIĆ OPŁATĘ SKARBOWĄ w wysokości 10 zł do Urzędu Miasta i Gminy Myślenice
UWAGA!! do wniosku NIE załącza się:
- wypisu z rejestru gruntów
- mapy ewidencji gruntów i budynków zawierającą pomiar użytków gruntowych wykonaną przez uprawnionego geodetę;
- zlecenia wykonania klasyfikacji gleboznawczej upoważnionemu klasyfikatorowi wraz z zobowiązaniem pokrycia kosztów usługi (te informacje pośrednio są we wniosku);
- zaświadczenia leśnika o udatności nasadzenia (dotyczy lasu).
Jedynym załącznikiem do wniosku przy gruntach rolnych jest potwierdzenie opłaty skarbowej.
Wniosek wygląda tak:
ZANIM ZŁOŻYSZ WNIOSEK
Zanim jednak złożycie Państwo wniosek musicie znaleźć osobę, która przeprowadzi analizę zastanych materiałów geodezyjnych i kartograficznych, zbada Wasz grunt w terenie i przygotuje projekt ustalenia klasyfikacji, czyli tzw. klasyfikatora. Dane wybranego klasyfikatora wpisuje się we wniosku.
Co ważne klasyfikator sam pobiera sobie w Starostwie potrzebne dokumenty i mapy – wnioskodawcy to nie interesuje (to jest w cenie usługi klasyfikatora).
Procedura u klasyfikatora nie jest tania i jeśli chcą Państwo zaoszczędzić, zanim złożą Państwo wniosek, polecam najpierw poprosić klasyfikatora, żeby roboczo sprawdził czy w ogólne zmiana klasyfikacji gruntu jest uzasadniona. Wtedy klasyfikator weźmie zaliczkę, zbada teren i określi, czy warto się angażować w składanie wniosku.
Klasyfikatorów nie ma zbyt wielu, najlepiej szukać ich w internecie.
ETAPY PROCEDURY KLASYFIKACJI GRUNTÓW
- złożenie wniosku o klasyfikację gruntów do starosty
- weryfikacja przez starostwo uprawnień wskazanego we wniosku klasyfikatora – czy ma świadectwo potwierdzające uprawnienia nadane przez Instytut Upraw Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach.
- upoważnienie przez starostę klasyfikatora do przeprowadzenia klasyfikacji gruntów
- zawiadomienie o wszczęciu postępowania (art. 64 KPA) przygotowane przez starostwo w którym wzywa wnioskodawcę o przedłożenie opracowania geodezyjnego – i starostwo czeka, aż wnioskodawca będzie miał wszystkie dokumenty. Zawiadomienie wysyłane jest do właściciela gruntu i do klasyfikatora.
- rozpoczęcie procedury przez klasyfikatora, który:
1) wysyła do właściciela zawiadomienie o czynnościach na gruncie,
2) wskazuje, że nie wzięcie udziału w czynnościach nie wstrzymuje jego działań
3) umawia się z właścicielem na działce - czynności na gruncie wykonywane przez klasyfikatora (§7 Rozporządzenia RM) tj.
1) sporządzenie opisu fizjograficznego;
2) ustalenie zasięgu gruntów podlegających klasyfikacji;
3) badanie profili glebowych, w tym określenie uziarnienia w ich poszczególnych poziomach genetycznych oraz szczegółowe określenie na mapie ewidencyjnej miejsca przeprowadzania tych badań;
4) ustalenie rodzaju zbiorowisk roślinnych na łąkach trwałych i pastwiskach trwałych;
5) ustalenie typu siedliskowego lasu, jego drzewostanu, podszycia i runa na gruntach leśnych;
6) ustalenie rodzaju i gęstości zadrzewień i zakrzewień gruntów zadrzewionych i zakrzewionych;
7) zaliczenie gruntów do odpowiedniego typu, rodzaju i gatunku gleby, rodzaju użytku gruntowego oraz klasy bonitacyjnej;
8) ustalenie zasięgu konturów typów gleb oraz klas bonitacyjnych.
Podsumowując. To że ktoś chce mieć IV klasę gruntu nie oznacza, że automatycznie klasyfikator zmieni klasę. Klasyfikator przeprowadza badanie jakości gleby. Jest też urzędowa tabela klas gruntów, która jasno i szczegółowo określa do jakiej klasy zaliczane są poszczególne gleby. Kopiąc odkrywkę glebową na 1,5 metra klasyfikator bada poszczególne poziomy różnicowania gleby i widzi czy tam jest odpowiednie uziarnienie, uwilgotnienie, stosunki fizyczne, chemiczne gleby. To wszystko wpływa na jakość produkcyjną gleby. Jeśli ktoś ma klasę IIIa i klasyfikator zrobi z niej IVa to jest to niedopuszczalne, żeby przeskok był o dwie klasy. Można zrobić przeskok o jedną klasę ale to musi być uzasadnione pomiarami i badaniem odkrywki glebowej. To co opisze klasyfikator w badaniu odkrywki glebowej musi mieć odzwierciedlenie w urzędowej tabeli klas gruntów i nie ma tu możliwości manewru. - przygotowanie przez klasyfikatora projektu (operatu) ustalenia klasyfikacji, który obejmuje (§8 Rozporządzenia RM) :
1) mapę klasyfikacji, sporządzoną na kopii mapy ewidencyjnej, zawierającą w szczególności:
a) granice obszaru objętego klasyfikacją,
b) ustalone granice zasięgów konturów typów gleb,
c) ustalone granice zasięgów konturów klas bonitacyjnych,
d) położenie odkrywek glebowych,
e) dane opisowo-informacyjne:
– oznaczenie jednostki ewidencyjnej i obrębu,
– oznaczenie skali,
– oznaczenia typów, rodzajów i gatunków gleb, rodzajów użytków
gruntowych oraz klas bonitacyjnych,
– numery konturów klas bonitacyjnych oraz odkrywek glebowych;
2) protokół zawierający w szczególności:
a) ogólną charakterystykę gruntów objętych klasyfikacją, w tym ukształtowanie terenu, jego wzniesienie nad poziom morza, ilość opadów atmosferycznych, stosunki wodne, istniejące budowle wodno-melioracyjne, dominujące rodzaje użytków gruntowych, typy gleb oraz dominujące klasy bonitacyjne,
b) zestawienie opisów odkrywek glebowych charakteryzujących typy, rodzaje i gatunki gleb, rodzaje użytków gruntowych oraz klasy bonitacyjne,
c) informację o mapie ewidencyjnej,
d) podpisy klasyfikatora oraz właścicieli obecnych przy przeprowadzaniu czynności klasyfikacyjnych w terenie,
e) datę jego sporządzenia. - złożenie przez klasyfikatora operatu ustalenia klasyfikacji w Wydziale Geodezji Starostwa Powiatowego
- weryfikacja operatu przez Starostwo pod względem technicznym, obliczeń itp.
- przyjęcie do zasobu pozytywnie zweryfikowanego operatu, który trafia do osoby prowadzącej postępowanie jako materiał dowodowy w sprawie
- wysłanie przez Starostwo Powiatowe do właściciela gruntu informacji, że wpłynął operat, można przyjść i zapoznać z dokumentacją
- zapoznanie się dokumentacją przez właściciela gruntu – w tym miejscu właściciel może wnieść uwagi, zastrzeżenia. Uwagi są rozpatrywane w wydawanej decyzji.
- Po 14 dniach wydanie decyzji administracyjnej o ustaleniu klasyfikacji gruntu lub jej odmowie, której załącznikiem jest mapa klasyfikacji gruntu. Decyzja może być np. o ustaleniu gleboznawczej klasyfikacji gruntu gdzie np. orzeka się o zmianie z gleby IIIb na IVa albo może też być odmowa ustalenia klasyfikacji.
- uprawomocnienie się decyzji po 14 dniach
I tę właśnie decyzję chodziło w UMIG Myślenice w kontekście zmian w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego. Rola klasy III wymaga zgody Ministerstwa Rolnictwa przy zmianie w MPZP działki na budowalną. Grunty klasy IV już takiej zgody nie wymagają i mogą zostać zmienione na wniosek mieszkańca. Niestety, nie jest to takie proste i pewne jak to jest przekazywane w UMIG.
Odrolnienie – wyłączenie gruntów z produkcji rolnej i to jest całkiem inna procedura bazująca na ustawie o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Odrolnienie robi się na etapie inwestycji. To nie ma nic wspólnego ze zmianami klasyfikacji gruntów.
Written by
Agnieszka Węgrzyn
Kim jestem? Lokalną liderką, animatorką, działaczką społeczną wierzącą w społeczeństwo obywatelskie. Jako idealistka, najlepiej odnajduję się w działaniach na rzecz dobra wspólnego. Wierzę w synergię działań i tę ideę staram się realizować na co dzień.