Szanowni Państwo,
w 8 listopada odbyła się LIV-ta sesja Rady Miejskiej w Myślenicach. Sesja poprzedzona była posiedzeniami komisji stałych Rady Miejskiej.
Na sesji przyjęto kilka ważnych dla Głogoczowa i całej Gminy Myślenice uchwał.
Uchwały omówię zgodnie z kolejnością ich przyjęcia przez Radę Miejską. Omówione i zamieszczone poniżej dokumenty wejdą w życie po 14 dniach od daty ich ogłoszenia (jeśli wojewoda ich nie uchyli).
PRZYJĘTE UCHWAŁY
- Statut Gminy Myślenice. Zmiany w statucie wynikały z konieczności dostosowania tego dokumentu do aktualnie obowiązującego prawa (zmienionej ustawy o samorządzie gminnym). Tekst przyjętego Statutu Gminy Myślenice dostępny jest pod TYM LINKIEM
- Regulamin Myślenickiego Budżetu Obywatelskiego. Zgodnie z tym regulaminem będziemy zgłaszać projekty już w roku 2019, planowana realizacja zadań – rok 2020. Pełny tekst przyjętego Regulaminu dostępny jest pod TYM LINKIEM
W tym miejscu pozwolę sobie na szerszy opis zaistniałej na sesji Rady Miejskiej sytuacji. Pozostawiam ją Państwu do oceny. Przyznam, że jestem zdziwiona brakiem, wśród niektórych radnych, podstawowej znajomości zasad funkcjonowania Gminy w kontekście realizacji budżetu obywatelskiego. Choć może nie powinnam być zdziwiona, skoro zdaniem jednego z wyżej wymienionych radnych (wypowiedzianego w trakcie dyskusji na początku naszej drogi dotyczącej wdrażania BO), aby wprowadzić budżet obywatelski wystarczyło ściągnąć regulamin z internetu.
Wypowiadam się w tej kwestii, ponieważ to z mojej inicjatywy powstał w Gminie BO, ponadto byłam jedną z osób, które wspólnie z urzędnikami poświęciły przygotowaniu budżetu wiele godzin pracy. Myślenicki Budżet Obywatelski traktuję trochę jak moje „dziecko” i jestem z niego dumna. Pewnie, że nie jest idealny, ale nie ma idealnego rozwiązania – budżet obywatelski powinien podlegać ciągłej ewaluacji, zmianom dostosowującym go do zmieniających się potrzeb lokalnej społeczności.
Projekt Regulaminu MBO został zgłoszony autopoprawką, tuż przed rezygnacją z zajmowanego stanowiska, przez Burmistrza Macieja Ostrowskiego. Główną zmianą w Regulaminie jest zwiększenie kwoty budżetu jaka przypada na jednego mieszkańca z 15 do 50 zł i zlikwidowanie zapisów o wyrównywaniu szans małych miejscowości, kosztem dużych (w tym Głogoczowa). Wskazane zmiany wynikają bezpośrednio z wniosków mieszkańców, a także z doświadczenia z tegorocznej realizacji budżetu obywatelskiego, kiedy to rzeczywiste koszty zadań przerosły wstępne założenia, a wiele ciekawych inicjatyw nie miało szans zostać zrealizowanych z powodu zbyt dużych kosztów.
Przykładowo dla Głogoczowa przyjęta zmiana oznacza zwiększenie kwoty Budżetu Obywatelskiego z 40 tys zł do 152 tys zł (ilość mieszkańców Głogoczowa na dzień 5 listopada 2018 roku to 3041 osób). Jest to zmiana dla nas bardzo korzystna. Takie środki pozwolą na realizację konkretnych działań, a ich coroczna powtarzalność pozwoli na realizację przez Gminę zadań dla Głogoczowa zgodnie z priorytetami określonymi bezpośrednio przez mieszkańców.
Ponieważ większość radnych przyszłej kadencji (włącznie w nowo wybranym Burmistrzem Jarosławem Szlachetką) deklarowała w kampanii wyborczej zwiększenie kwoty na BO, przyjęcie tej uchwały wydawało się być tylko formalnością. Niestety, tak się nie stało. Proszę spojrzeć jak głosowali Ci, co tak wiele obiecywali …
Jak do tego doszło? Z inicjatywy radnych Prawa i Sprawiedliwości wywiązała się długa dyskusja na temat zaplanowanej stawki, która zdaniem radych PiS jest zbyt wysoka. Pojawiały się także argumenty w stylu: nie podejmować uchwał, o których nie wiadomo czy będą możliwe do realizacji, nie wiadomo czy budżet na to stać, zostawić decyzję nowej Radzie itp…
Drodzy Państwo, jako osoba z praktyczną wiedzą dotyczącą funkcjonowania budżetów obywatelskich uważam, że argumenty typu „nie wiadomo jak będzie wyglądał budżet, nie wiemy czy będziemy mieć środki” świadczą o braku podstawowej wiedzy dotyczącej funkcjonowania narzędzia współpracy samorządu z mieszkańcami jakim jest budżet partycypacyjny.
Budżet obywatelski to nie są jakieś dodatkowe, wyimaginowane środki budżetowe, to ten sam budżet, który Rada Miejska przyjmuje co roku. W każdym budżecie realizowanym przez gminę część środków przeznaczana jest na inwestycje (taki charakter w największej mierze ma nasz budżet obywatelski). Jasne, czasem jest tych środków mniej, czasem więcej, ale nie zdarzyło się jeszcze, żeby ich w ogóle nie było. Mówienie więc, że środków nie będzie, jest zwykłym populizmem. Środki będą – jedyna różnica jest taka, że o wykonaniu części zadań zgłaszanych do realizacji w ramach budżetu Gminy decydować będą sami mieszkańcy, a nie Rada Miejska. Czyż to nie wspaniałe narzędzie współpracy mieszkańców z samorządem?
Radni Prawa i Sprawiedliwości jednak tego nie rozumieją. Myślą tylko o swoich partykularnych korzyściach, o czym świadczy także dyskusja dotycząca składania przez radnych wniosków do BO. Moja uwaga, że radni nie powinni składać wniosków do Myślenickiego Budżetu Obywatelskiego spotkała się z krytyką radnych PiS, którzy uważają, m.in. że radny wie lepiej i niejednokrotnie gdyby nie składający radny, nie byłoby w ogóle wniosków. Otóż nie zgadzam się z tą kwestią – spójrzmy na Głogoczów. Jako jedyna radna wspierałam mieszkańców swoją wiedzą i umiejętnościami – takie podejście zaowocowało największą ilością składanych przez mieszkańców wniosków. Dlaczego? Bo swoją aktywność skierowałam ku wsparciu pomysłów mieszkańców, pomocy mieszkańcom w pisaniu wniosków, a nie w swoje działania. AMEN.
Podsumowując, budżet obywatelski jest jednym z narzędzi współpracy jednostki samorządu terytorialnego z mieszkańcami i to zwykli mieszkańcy powinni mieć w nim swój realny głos.
I jeszcze jedno, zgodnie ze Statutem Gminy Myślenice (rozdział 4 paragraf 65) do zadań radnych należy utrzymywanie stałej więzi z wyborcami, w szczególności poprzez:
– informowanie mieszkańców Gminy na temat funkcjonowania Gminy;
– konsultowanie spraw wnoszonych pod obrady Rady;
– propagowanie zamierzeń i dokonań Rady;
– informowanie mieszkańców o swojej działalności w Radzie;
– przyjmowanie postulatów, wniosków i skarg mieszkańców Gminy.
Nigdzie nie jest napisane, że radny ma mieszkańców wyręczać! Radni, z racji swojej funkcji mają bezpośrednią możliwość wpływania na budżet Gminy, a przypadku budżetu obywatelskiego powinni skupić się na działalności edukacyjnej i informacyjnej w stosunku do mieszkańców. Budżet obywatelski jest narzędziem edukującym mieszkańców w zakresie funkcjonowania samorządu. Radni powinni już być w tej kwestii wyedukowani, a jeśli nie są, to szybko powinni się przeszkolić, bo to wstyd dla nas wszystkich.
O budżecie obywatelskim mogłaby długo pisać, ale mam jeszcze kilka uchwał do opisania w dzisiejszym poście. Zainteresowanych tematem zapraszam do kontaktów osobistych.
3. Uchwała ws. określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na terenie Gminy Myślenice na rok 2019. Przyjęty tekst uchwały dostępny jest pod TYM LINKIEM.
Z uwagi na terminy ustawowe ww uchwała musiała zostać przyjęta jeszcze przez „starą Radę”. Niektóre stawki podatków od nieruchomości wzrosły od 1 grosza do 30 groszy za 1 m z uwagi na inflację. Pozostałe stawki są bez zmian. Przypominam, że w roku w którym była deflacja, nawet obniżaliśmy podatki. Zaplanowany wzrost ma na celu tylko i wyłącznie zmniejszenie dla budżetu Gminy skutków inflacji występującej w skali całego kraju.
Ciekawostką przy tej uchwale jest zachowanie radnych Prawa i Sprawiedliwości. Zgodnie z zapewnieniami nowego Burmistrza, stawki podatków miały pozostać na stałym poziomie (bez względu na inflację), a tymczasem tylko radny Mirosław Fita był przeciw, pozostali radni PiS ( Pitala Robert, Sikora Piotr, Suder Mateusz, Szczotkowski Wacław, Topa Stanisław) wstrzymali się od głosu. Jak będą głosować za rok? Przekonamy się niebawem …
4. Uchwała ws. przyjęcia rocznego programu współpracy Gminy Myślenice z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art 3 ust 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Pełny tekst przyjętego Programu znajdą Państwo pod TYM LINKIEM.
Do Programu współpracy złożyłam wniosek o zwiększenie kwoty w rozdziale 8 paragraf 8 1.1) d na konkursy w zakresie sfery kultury, sztuki i ochrony dziedzictwa narodowego z 170 tys zł do 220 tys zł. Wniosek został przyjęty.
Ponadto złożyłam na Komisji Budżetu wniosek intencyjny do Burmistrza o ogłoszenie w roku 2019 konkursu na zlecanie zadań w zakresie kultury, sztuki, ochrony dziedzictwa narodowego. Całkowity budżet konkursu 50 tys zł. Maksymalna kwota grantu 5 tys zł. Wniosek został przyjęty przez Komisję i przesłany do burmistrza drogą formalną.
Do tej pory w ramach zadań dotyczących kultury, sztuki i dziedzictwa narodowego dotację z Gminy otrzymywała „Ziemia Myślenicka” (140 tys zł) oraz około cztery podmioty rocznie w ramach trybu małych grantów. W roku 2017 były to: Parafia Narodzenia NMP, KIK, Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych Gminy Myślenice oraz Myślenicka Akademia Talentów – w sumie wartość udzielonych grantów to 20 tys zł. Nie neguję tych potrzeb.
Swój wniosek o nowy konkurs, dostępny dla wszystkich organizacji motywowałam coraz większą potrzebą wsparcia jednych z najstarszych organizacji pozarządowych jakimi są Koła Gospodyń Wiejskich. Na terenie naszej Gminy tylko w trzech miejscowościach nie ma KGW. Koła Gospodyń to organizacje w pełni społeczne, które działają w oparciu o pracę społeczną członkiń. Tym organizacjom nie potrzeba dużych grantów, żeby działać, wystarczą środki na „materiały”, a potrafią wyczarować „cudeńka”. Zawnioskowałam na początek o niewielką kwotę, żeby zobaczyć czy taka forma wsparcia jest adekwatna i kto tak realnie będzie z niej korzystał. Mam nadzieję, że mój pomysł się przyjmie, a w kolejnych latach Rada Miejska będzie zwiększać środki na zlecanie zadań z dziedziny kultury organizacjom.
Niestety, radni PiS nie wsparli mojej inicjatywy. Wielka szkoda, że nie widzą jak wiele dobrego KGW robią dla naszej Gminy.
Do Programu współpracy wniosek złożył także radny Kamil Ostrowski, który zawnioskował o zwiększenie o 100 tys zł kwoty na kulturę fizyczną i sport. Wniosek został przyjęty. Co ciekawe, znów radni PiS nie zagłosowali „za”, tym razem pomimo zapewnień w kampanii wyborczej, że PIS będzie wspierać finansowo kluby sportowe.
5. Uchwała w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Myślenice, w której m.in. zwiększono środki na budowę ogrodzenia cmentarza w Głogoczowie do kwoty 158 200 zł w roku 2019.
Miło jest mi powiadomić Państwa, że nareszcie udało nam się uzyskać pozwolenie na budowę i kiedy tylko nowy Burmistrz wyda taką decyzję (środki są zabezpieczone) Urząd Miasta i Gminy Myślenice rozpocznie w roku 2019 procedurę przetargową.
Jak widać przedostatnia sesja Rady Miejskiej tej kadencji obfitowała w wiele różnych inicjatyw, ale pokazała także prawdziwe oblicze niektórych radnych… brak kultury osobistej i przekonanie o własnej nieomylności, bez jakiejkolwiek refleksji. Na szczęście czas zweryfikuje wszystko… na co czekam z niecierpliwością.
Written by
Agnieszka Węgrzyn
Kim jestem? Lokalną liderką, animatorką, działaczką społeczną wierzącą w społeczeństwo obywatelskie. Jako idealistka, najlepiej odnajduję się w działaniach na rzecz dobra wspólnego. Wierzę w synergię działań i tę ideę staram się realizować na co dzień.