Odpowiedź GDDKiA ws. dróg zbiorczych w Głogoczowie

GDDKiA

Szanowni Państwo,

w grudniu 2017 roku, działając w imieniu Rady Sołeckiej oraz mieszkańców wsi Głogoczów, zwróciłam się prośbą do GDDKiA o przekazanie mieszkańcom informacji dotyczącej stanu zaawansowania projektowania i daty planowanego wykonania uciąglenia dróg serwisowych wzdłuż „zakopianki” w Głogoczowie.

Mając na uwadze, iż prace przy wyżej wymienionej inwestycji jeszcze trwają (nie miałam informacji że są zakończone  – czekałam na informację o planowanym spotkaniu przedstawicieli GDDKiA z mieszkańcami Głogoczowa), poprosiłam na wniosek Rady Sołeckiej o wykonanie pasu wyjazdowego w stronę Krakowa przy wyjeździe z centrum Głogoczowa koło nowej kładki przy Chłopskim Jadle oraz wykonanie chodnika od wiaduktu / rozjazdu na Bielsko do nowej kładki przy Chłopskim Jadle. 

Prośbę motywowałam faktem m.in. iż nowa kładka spowodowała znaczne zwiększenie prędkości samochodów poruszających się zakopianką w tym miejscu, co natomiast powoduje, iż mieszkańcy mają trudności z włączeniem się do ruchu na zakopiance. Natomiast wykonanie brakującej części chodnika od wiaduktu, koło restauracji Nowina i Chłopskie Jadło, do nowej kładki znacząco poprawi bezpieczeństwo pieszych idących w kierunku centrum wsi i nowej kładki.

W odpowiedzi na moje pismo otrzymałam następujące informacje od z-cy Dyrektora Oddziału w Krakowie GDDKiA pana Andrzeja Kollbeka.
cyt.:

  • zadanie budowy dróg zbiorczych wzdłuż DK7 znajduje się w planie LMN (likwidacji miejsc niebezpiecznych) na lata 2016-2018, przy założeniu opracowania dokumentacji projektowej w latach 2016-2017 i budowie dróg zbiorczych w roku 2018. Pismem nr O.KR.Z-2.4204.31.2017.RZ z dnia 29-05-2017 zarówno burmistrzowi Myślenic jak i wszystkim Radom Sołeckim został przekazany załącznik nr 1 (w załączeniu) obrazujacy zakres robót do realizacji na lata 2017 i 2018.
  • została w roku bieżącym opracowana i uzgodniona dokumentacja projektowa dla zadania „Remont dróg zbiorczych od km 684+370 do km693+800 w miejscowościach: Głogoczów, Krzyszkowice, Jawornik i Myślenice”. Oddział posiada też zgłoszenie robót dla w/w zadania, które zostało przyjęte bez zastrzeżeń przez UW w Krakowie. W ramach tego zadania ujęty jest również odcinek drogi zbiorczej (ciągu pieszego) na odcinku od km 684+370 do km684+500 tj. od restauracji Nowina do restauracji Chłopskie Jadło i dalej do wybudowanej kładki dla pieszych. Realizacja remontu dróg zbiorczych zaplanowana jest na okres między II a IV kwartałem 2018 roku.  
  • w oparciu o dane uzyskane z WRD KW Policji w Krakowie za okres od 2014 roku do sierpnia 2017 sytuacja wypadkowa w rejonie kładki dla pieszych (byłego przejścia dla pieszych) w km 684+700 przedstawia się następująco rok 2014– 1 wypadek- 0 zabitych- 4 rannych- zderzenie boczne (skutek zdarzenia) – nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (przyczyna zdarzenia) 
    rok 2015– 1 wypadek- 0 zabitych-  1 ranny- zderzenie tylne (skutek zdarzenia) – niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (przyczyna zdarzenia)
    rok 2016– 0 wypadków
    rok 2017– 3 wypadki- 0 zabitych- 4 rannych- 2x zderzenie boczne, najechanie na drzewo (skutek zdarzenia) – 2x nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, zmęczenie, zaśnięcie (przyczyna zdarzenia)

Wykonana analiza stanu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego za okres 4 lat wykazała, że w/w miejscu wystąpiło 5 wypadków drogowych w których 9 osób zostało rannych. wypadki te wystąpiły wyłącznie z winy uczestników ruchu – kierowców. Należy zauważyć, ze wzrost liczby wypadków w roku bieżącym jest też efektem wprowadzonej tymczasowej organizacji ruchu na czas robót związanych z budową kładki dla pieszych, gdzie następowało szereg zmian w organizacji ruchu i mógł wystapić brak należytej koncentracji uczestników ruchu 0 kierowców.

  • w rejonie zrealizowanej kładki dla pieszych w km 684+720 z obu stron DK7 pozostawiono znaki ograniczające prędkość dla pojazdów poruszających się „zakopianką” do 70 km.h. Wdrożone rozwiązania z zakresu bezpoieczeństwa uczestników ruchu w/w rejonie są czytelne i zrozumiałe dla uczestników ruchu. Realizacja kładki dla pieszych niewątpliwie nieznacznie upłynniła ruch kołowy w/c drogi krajowej ale nadal będą występowały luki czasowe między pojazdami umożliwiające przejazd jak i włączenie się do DK 7. wobec powyższego Oddział nie planuje dalszej przebudowy skrzyżowania DK 7 z drogami gminnymi. 
  • zrealizowana kładka dla pieszych w m. Głogoczów nie ogranicza widoczności dla pojazdów włączajacych się do drogi krajowej nr 7 (co potwierdzono zdjęciem)

Treść załącznika nr 1 dotycząca remontu dróg zbiorczych w miejscowości Głogoczów (dot. zadania „budowa dróg zbiorczych wzdłuż DK7”):

  1. od km 684+370 do 684+500, strona prawa drogi
    Zakres robót: remont istniejącego ciągu pieszego od zjazdu do restauracji Nowina do istniejącej kładki pod obiektem w m. Głogoczów o szer.2,5m
  2. od km 685+850 do 686+100, strona prawa drogi
    Zakres robót: – remont istniejącej drogi zbiorczej od km 685+850 do km 685+960
    – likwidacja istniejacego zjazdu w km 685+960
    – montaż bariery linowej od km 685+850 do km 686+070
    – remont istniejącej drogi zbiorczej od km 685+960 do 686+100
    – remont istniejącego zjazdu w km 686+100
  3. od km 686+500 do 686+600, strona lewa drogi
    Zakres robót: -remont istniejącej drogi zbiorczej od km 686+500 do km 686+600
    – brak możliwości wyjazdu na DK 7 w km 686+520 (brak widoczności – korekta oznakowania poziomego)
    – remont istniejących zjazdów w km 686+520 i km 686+590

Interpretację przekazanych informacji pozostawiam Państwu. Jeśli mieszkańcy, których bezpośrednio dotyczą planowane zmiany mają jakieś uwagi to prosze o kontakt mailowy – będę interweniować w razie potrzeby.
Ze swojej strony przyznam, że czekałam (zgodnie z obietnicą daną przez za-cę Dyrektora Oddziału GDDKiA z dnia 15.03.2016) na wyznaczenie terminu spotkania przedstawicieli GDDKiA z mieszkańcami Głogoczowa ws. projektu uciąglenia dróg serwisowych. Niestety, GDDKiA nie zorganizowała takiego spotkania, a jedynie powiadomiła pismami Gminę i Radę Sołecką o planowanych remontach. 

Z przykrością to piszę, ale jak widać, na ten moment GDDKiA zrezygnowała z bardziej kompleksowego rozwiązania problemu dróg serwisowych w Głogoczowie na rzecz remontów, które nie wpłyną znacząco na poprawę komunikacji wewnątrz naszej miejscowości :(

Posty na moim blogu dotyczące dróg serwisowych w Głogoczowie

Post z dnia 25.02.2017 – Odpowiedź GDDKiA ws. wniosków z zebrania wiejskiego z X.2016

Post z dnia 30.06.2016  – Gmina przyjmuje zadanie „Budowa dróg zbiorczych w ciągu drogi krajowej nr 7 w miejscowościach: Głogoczów, Krzyszkowice, Jawornik i Myślenice na fragmentach odcinka DK7 od km 685+800 do 693+200” do realizacji (koszt w 2017 roku to 160 000 zł). Zadanie to nie zostało zrealizowane przez Gminę z uwagi na brak szczegółowych wytycznych przez GDDKiA niezbędnych do przetargu. Gmina ogłosiła przetarg z danymi jakie posiadała i nie zgłosił się żaden wykonawca. (przetarg) W efekcie GDDKiA przejęła zadanie od Gminy w roku 2017. 

Post z dnia 22.05.2016 – uchwała w sprawie przejęcia przez Gminę Myślenice prowadzenia zadania publicznego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział w Krakowie – budowa dróg zbiorczych

Post z dnia 22.05.2016  – Odpowiedź z-cy Dyrektora Oddziału GDDKiA Kraków mgr inż Agnieszki Wachowskiej z dnia 15.03.2016 ws. wykonania niezrealizowanych dróg zbiorczych w/c DK7 na odcinku Kraków-Myślenice

Post z dnia 05.03.2016 – wnioski do GDDKiA ws. likwidowanych zjazdów 

Post z dnia 07.02.2016 – opinia mieszkańców ws. koncepcji likwidowanych zjazdów

Post z dnia 12.09.2015  -fotoradar